De ontwikkelingen en het belang van het toepassen van Artificial Intelligence (AI) doen ook meer en meer hun intrede in het salesdomein. Veel mensen denken dat AI pas in de toekomst gebruikt wordt in het zakenleven. Maar dat klopt niet! Steeds meer prospects beginnen de aankoopfase op basis van Artificial Intelligence. Ze willen liever een oplossing middels een zoekopdracht zonder te hoeven bellen of mailen. Chatbots (door AI gedreven) zijn daarom steeds vaker een eerst contactpersoon bij aankoop. En niet onbelangrijke de eerste communicatie
Bots zijn geweldig in het omgaan met eenvoudige en medium-complexiteit vragen en feedback vragen van uw klant. Het resultaat is een snelle klantresolutie en laagdrempelig klantcontact met als resultaat een lagere werklast voor de werknemers van uw organisatie, aan wie een bot een prospect/klant kan doorverwijzen in het geval van een complexere vraag of opvolging. Een Prodware innovatie als HOWAZIT kan als medium uitstekend gebruikt worden voor feedback management en de dialoog met de klant rondom de customer journey.
Ook in diverse salesfases wordt al gebruik gemaakt van AI voor optimalisatie en tijdbesparing. Een verkooptraject in de business to business omgeving kost veel tijd en kan maanden in beslag nemen. Soms weet een klant precies wat hij zoekt maar vaak gaat hier een lange oriëntatiefase aan vooraf. Belangrijk is dat er tijdens dit proces veel klantencontact is. Microsoft heeft Artificial Intelligence toegevoegd aan Dynamics 365 om verkopers extra inzichten in handen te geven. Aan de hand van slimme data kunnen verkopers beslissen op welke klant of prospect ze zich moeten richten en welke informatievoorziening vereist is. Hierdoor kunnen ze de aandacht en energie stoppen in prospects met een hoge scoringskans. De extra tijd die ze kunnen besteden aan de juiste klant verhoogt weer de scoringskans. Het management kan gedurende de gehele verkoopcyclus de sales goed begeleiden en bijsturen.
Naast AI toepassingen heeft Microsoft ook mixed reality in Dynamics 365 gerealiseerd om het verkoopproces te verkorten en efficienter te laten verlopen. Product Visualize stelt verkopers in staat om verkoopartikelen en assets in de omgeving waar ze op dat moment zijn te presenteren aan de prospect of klant en waar nodig notities en aanpassingen toe te voegen. Door middel van gebruik van een tablet, smartphone of VR hulpmiddelen kan de klant het product bekijken alsof het in de eigen werkomgeving staat. De klant begrijpt beter waar de verkoper over praat en de verkoper kan het product direct op maat aanpassen.
Door de nauwkeurige weergave in 3D kunnen ter plaatse wijzigingen worden aangebracht aan het product. Dure en tijdrovende wijzigingsorders worden hierdoor vermeden.
Zeker bij complexe producten helpt dit om het verkoopproces te versnellen. In branches zoals de industrie, de gezondheidszorg en de automobielsector, waar producten zeer configureerbaar zijn, is productvisualisatie een belangrijk hulpmiddel. Met Product Visualize worden configuratieuitkomsten in de bijbehorende verkoopkans in de CRM-app Dynamics 365 for Sales toegevoegd. Aangezien er bij de verkoop meestal meer dan één persoon betrokken is, kunnen verkopersnotities rechtstreeks in Microsoft Teams gebruiken. Dit verbetert de interne samenwerking.
Bekijk hier ook de video:
Prodware heeft uitgebreide kennis van deze nieuwe toepassingen die Microsoft onlangs heeft gelanceerd. Ze worden al toegepast bij klanten en zijn een belangrijk onderdeel in onze workshops om u als organisatie te inspireren en ook best practises op het gebied van AI en mixed reality te presenteren.